Pages

الأربعاء، 30 ديسمبر، 2009

اللي اختشوا ماتوا.... باقي الحكايه



كمل صاحبي كلامه وقال:
حسيت في اليوم دا ان فيه مصيبه هتحصل مش عارف ليه
المهم . كل واحد روح بيته في الليله دي وانا روحت نمت
وفجأه تليفوني رن حوالي الساعه 4 الفجر كدا
قولت دا مين دا اللي امه داعيه عليه اللي سمح لنفسه انه يرن علي دلوقتي
قومت وانا في غاية العكننه وناوي اديله شوية كلام مما لذ وطاب
لقيته اخو ..... صاحبنا اللي مقطع السمكه وديلها مع البنات
قالي : الحق يا محمد تعالي بسرعه دلوقتي
قولتله: فيه ايه يابني مالك؟
قالي: اخويا في ناس جم رموه قدام البيت والواد متعور جامد
ومش بيتكلم تعالي بسرعه
جيت لابس هدومي بسرعه وطلعت اجري في الشوارع لغاية ما روحت بيته
فيه ايه يا جماعه ؟ ايه اللي حصل ؟
الواد كان بيجيب دم من كل حته في جسمه ومش راضي ينطق
سالت والدته في ايه يا ام فلان ماله .......؟
قالتلي : والله يابني ما اعرف . انا بصيت لقيت عربيه واقفه
وابو ..... ( البنت زميلتنا ) بينادي ويقول
خدي يا حاجه ابنك اهو واحمدي ربنا انه لسه فيه نفس
ابنك خرب بيتي وخرب بيت بنتي
ورمي الواد غرقان في دمه وسابه ومشي

بصراحه الواد كان معدوم العافيه كأنه كان بيلاعب واحد من بتوع المصارعه
جبناله دكتور عمله شوية حاجات كانت معظم الجروح سطحيه
وواحده واحده ابتديت افهم منه اللي حصل
قالي: انه كان مع ....... في بيتهم وجوزها دخل عليهم
ومسكه خلي جسمه شوارع من الضرب
ومش كدا وبس
دا مضاه علي 6 وصولات امانه بمبالغ كبيره
واتصل جاب ابو البنت وعرفه اللي حصل كله
انا عقلي بقي يودي ويجيب واقول بقي انتم الاتنين
انت والبنت تقرطسونا كدا واحنا زي الطرش في الزفه
ويطلع منكم كل دا
قولتله : طيب والله دا جوزها طلع واد ابن حلال وكاجوال خالص
هو دا اللي ربنا قدره عليه علقه ووصولات امانه

قالي : مهو طلق البنت وراح رفع قضايا بالوصولات دي ع الواد
انا بقي حكيتلك الحكايه دي كلها ليه؟
قولتله : ليه يا معلم؟
قالي: لان انا مطلوب أشهد في النيابه علي اللي حصل
دلوقتي الواد مستنينا عند المحامي فلان هنروح نشوف هيقولنا ايه
قولتله : محامي ونيابه ؟ 

وانت يابني مالك ومال دا كله " ميولع الواد واللي جابوه
قالي : اصل انا حاولت اصلح بينهم واروح لجوز البنت عشان
يدينا الوصولات دي وهو رفض
الغريب كمان ان البنت بتحلف بالايمانات كلها
ان الواد هو اللي اتهجم عليها هههههههه
شايف البجاحه
وانا هشهد اني شوفت الواد مضروب ومتعور ليلة الحادثة دي
المهم
روحت انا مع صاحبي لمكتب المحامي اللي الواد موكله

 ( اصل الباشا رافع قضية هو كمان 
انه انضرب ومضي الوصولات دي بالاكراه)
لقينا سيادته مستنينا ومعاه اتنين كمان
المهم طلعنا كلنا عند المحامي
انا استنيتهم بره لاني ماليش دعوه بالحوار دا كله
وهم دخلوا عنده
عمنا المحامي بقي بيقول ايه لصاحبي :
انت مستعد تشهد باللي حصل وتقسم بالله عليه ؟
قاله: ايوه انا مستعد اشهد اني شوفته مضروب
قاله : لا    "  تشهد ان جوز البنت ضربه ومضاه ع الحاجات دي
غصب عنه عشان المحضر ينجح وصاحبك ياخد حقه
قاله : لا مهو انا مش هشهد علي حاجه مشوفتهاش
انا سمعت الكلام دا
خلاصة دا كله
ان المحامي عايز محمد صاحبي دا يشهد علي حاجه مشفهاش
علشان قال ايه ينقذ صاحبه اللي هو اتمسك مع البنت
شوفتوا الناس بتفكر ازاي؟
انا بقي قررت اني احكي دا كله واوجع دماغكم علشان
فيه شوية اسئله هتكسر جمجمتي مش لاقيلها اجابه
هو للدرجه دي فيه بنات كدا؟
طيب هي اتجوزت وربنا المفروض انه ملي عنيها بكل حاجه
ايه بقي لازمتها الرمرمه ؟

ولا الواد اللي سمح لنفسه انه يدخل بيت حد في غيابه
وياخد حاجه مش بتاعته حتي ولو هي اللي دعته ليها
راحت فين الامانه؟
والمحامي اللي اساسا دي شغلته انه يزور الحقيقه
ويخلي الحق باطل والباطل حق
انا عايز منكم لما تقروا الموضوع دا للاخر تقولولي بجد
تقولوا ايه للاشخاص دي
البنت
جوزها
الواد المدرس
المحامي
وتقولو ايه لصاحبي

يلا اشوفكم بخير الاجازة الجايه
سلام

الثلاثاء، 29 ديسمبر، 2009

اللي اختشوا ماتوا

علي فكره يا جماعه الاسلوب اللي مكتوب بيه
البوست دا زي ما حصل بالظبط في الاحداث
زي ما ورد في الأحداث بأسلوب قائله وليس بأسلوبي
وان كان فيها بعض الاختصار
امبارح كنت بزور شخص عزيز علي جدا
هو ساكن في مكان بعيد عني شوية(  دمنهور )
كان هدفي من الزيارة دي اني اشوفه لاني وحشني اوي
وثانيا لاننا هنروح سوا نزور واحد صاحبنا بردو تعبان شوية
بعد ما خلصنا مشوارنا قعدت انا واياه نتمشي شوية في شوارع مدينته
كنا بليل والجو بجد جميل  وهو انسان ميتشبعش منه
خاصة وان دمه اخف من الشاي اللي بشربه بليل
قالي بص انا هحكيلك حكاية بس سر بيني وبينك
الحكايه دي هتخلي شعر راسك يوقف
حاجه مبتحصلش غير في الافلام
قولتله قول ياسيدي انا شعري ابتدي يوقف اصلا
قالي طيب صحصح معايا كدا وفوق وخليك معايا في كل كلمة
ومتسرحش في المناظر اللي حواليك ( وش بيغمز)
قالي السنه اللي فاتت واحده زميلتنا بعد احنا ما خلصنا كليه
قالتلنا يلا نعمل مجموعه وندي دروس واهو المكان موجود وكل حاجه جاهزه
يعني مش ناقصنا الا شوية دعايه
المهم وافقنا ع الموضوع خاصة واننا لسه شباب طالع جديد وعايزين نعمل حاجه
قعدنا وظبطنا الكلام فلان هيدي علوم وفلانه هتدي عربي
وانا كذا وفلان كذا
تمام كدا ؟ 
قولتله : اخر تمام والله
قالي كانت المشكله في مين هنجيبه يدي انجليزي
المهم جت زميلتنا دي قايله : فلان
وقعدت تشكر فيه وانه كويس وشغال كويس وملتزم في شغله
قعدت تقول قصايد في الواد
قولتلها ياستي خلاص هو احنا هنتجوزه هاتيه
المهم وهي بتتكلم عنه كدا قولت عادي دا زميلنا بردو
قولتله : يمكن يكون الجو بتاعها يامعلم
قالي : متسبقش الاحداث خليك معايا واحده واحده
قولتله : شغال ... كلي اذان صاغيه
كل دا واحنا ماشيين في الشارع والجو بديع لسه زي ماهو
قال صديقي
وابتدينا الشغل ياخويا والعمليه مشيت وابتديت الاحظ حاجات غريبه
الاتنين دايما قاعدين مع بعض . وكلامهم كتير اوي
وكل ما تحصل مشكله تلاقيهم هم الاتنين ليهم نفس الراي
عمرهم ما بيختلفوا ابدا ودايما نطلع احنا اللي غلطانين
قولتله : مش بقولك دول انتيم يا معلم
قالي : يابني اسمع بس
قولتله : خلاص مش مقاطعك تاني ..
 جو أهيد وخلي بالك من التفاصيل الصغيره
قالي : النهارده جايباله اكل ومشروبات وبكره قاعده تشكيله همها
قولتله : طيب وانت زعلان علشان بتشكيله همها ولا زعلان ع الاكل
والمشروبات ؟
قالي : بص يا ابراهيم انا خلقي ضيق ومتقفلنيش
هههههههههههه ( علي فكره كلمة خلقي ضيق دي هو مشهور بيها وسطنا )
المهم كمل كلامه وقال
ومرت الايام والسنين
قولتله : سنين ؟ سنين ايه يابني
قالي: يابني عديها مش قولتلك هتخليني اسكت ومتكلمش
كل دا وانا مش مبطل ضحك لان طريقته في الكلام
وخفية دمه شىء لا يمكن وصفه
قالي وبعدين اتعزمنا علي فرحها
قولتله : فرحها ؟ ايه دا هي كانت مخطوبه؟؟
قالي : ااااااااااه هو انا مقولتلكش؟
قولتله : لا
قالي : دي كانت مخطوبه لواحد تاني
قولتله : يابن الذين وسايبني اقول عليهم مظبطين وجو وبتاع
قالي: مانت عمال ترغي ومش راضي تسمع وانت ساكت
قولتله: المهم يا ريس وروحتوا الفرح..
قالي : روحنا الفرح والواد راح ورقص رقص ياابراهيم
ولا كأنه فرح امه
انا بضحك
المهم خلصنا ليلتنا وهنيناها وبتاع 
وكل واحد راح يشوف مصلحته
بعدها باسبوع كنت رايح عند واحد زميلنا 
في محل (....) ( صاحبي اللي بيتكلم مش انا )
وبعدين لقيت فلان بيتكلم في التليفون معاها ( فلان دا جديد خالص غير الاولاني)
وهاتك ياضحك ويامسخره
قولتله : بيكلم مين ؟
قالي : انت توهت ولا ايه ؟ بيكلم .....
قولتله :العروسه اللي لسه متجوزه؟
قالي : اه هي
قولتله : اللي فرحها كان من اسبوع وروحتوا والواد راح وقعد يرقص وبتاع
قالي : متحكي انت احسن
ههههههههههه
قولتله : بجد غريبه طيب وهي بتكلم فلان الجديد دا ليه يعني
قالي : ........ بعيد عنك اصلها كانت معانا في الكليه
وكانت فتاحاها ع البحري شوية وعادي يعني
قولتله : عادي ايه دي بقت متجوزه تكلم فلان ليه؟ وجوزها فين؟
قالي : اللي حصل بقي . المهم قعد يكلمها وهي تكلمه وانا هتنقط
وعقلي يودي ويجيب واقول اه يابنت ال........... هو انتي لحقتي
بس وعدي كمان شوية ايام ورجعت صاحبتنا الشغل تاني معانا
راجعه بقي ايه حاجه تانيه خالص
قولتله : طبعا ياعم مش اتجوزت بقي . عايزة تعرفكم انها عندها حاجات كتير
قالي : لابسه ياخويا بنطلون جينز هيتقطع من كتر ماهو ضيق وحاجات
تانيه فظيعه وحاطه في وشها يجي 5 كيلو مكياج
قولتله : عادي يابني عروسه جديده بقي وشايفه نفسها
قالي : دي لسه فرحها كان من 10 ايام وايه اساسا اللي نزلها
وبعدين فين جوزها ف كل دا
وقعد الواد يتكلم ويشتم فيها وفي اللي جابوها( اصل صاحبي لسانه فالت شوية)
كمل كلامه وقال: صاحبنا بقي ( يقصد صاحبنا المدرس اللي كان مأنتم معاها)
حاله انقلب وكل يوم والتاني يغطس ومنعرفش بيروح فين
نسأله انت يابني بتروح فين وبتسيبنا كدا
يقول اصلي متعرف علي بنت جديده انما ايه ........
 وبروح أدحرج التماسي وكدا يعني
والواد يجي الشغل كل يوم حاله مدهول ومش عارف يسند طوله
ولاحتي صاحي للي بيعمله
قولتله : كتر خيره والله يامحمد ( اديكم عرفتو اسم صاحبي) هيلاقيها منين ولا منين
قالي : وف يوم من الايام جاله تليفون واحنا مع بعض بليل
راح قايم وقال طيب سلام دلوقتي يا جدعان عندي مصلحه
هخلصها ونتقابل بعدين
واحد صاحبنا جري وراه وكلمه مش عارف ف ايه كدا
وسابه ومشي
انا حسيت ساعتها بس ان والله في مصيبه هتحصل
ياتري ايه اللي هيحصل؟
اكملكم بعدين دا لو قولتو كمل
لان لسه الموضوع كبير بجد
وفعلا اللي اختشوا ماتوا

الجمعة، 25 ديسمبر، 2009

لا تحزن




 اثناء تواجدي في مسجد المعسكر وقعت ايدي علي كتاب
مطبوع طباعه فاخره جدا وشكله في منتهي الجمال
اخدته وقلت اشوف ايه الموجود جواه ومكنش ابدا في بالي
اني اقرا منه حاجه لاني بقيت قليل القراءة جدا في الكتب المطبوعه
الكتاب اسمه ( لا تحزن ) لفضيلة الدكتور الشيخ ( عائض القرني )


ومن اول كلمة قريتها وحسيت بجد ان الكتاب اسرني بسبب بساطته الشديده
واسلوبه الحيوي الاكثر من ممتاز
ولما انطبع الكتاب واتوزع باع اكثر من 3مليون نسخه في العالم
العربي بس واصبح الكتاب الاكثر مبيعا في العرب
الكتاب فيه وصفات سحريه لمرضي القلق والاضطراب النفسي
ودعوه لنبذ الحزن والتنعم بكل ما في حياتنا من اسباب السعاده
مش عايز اقولكم قد ايه كنت مستمتع جدا وانا مع الكتاب دا
وقدا ايه استفدت منه كتير خاصة خلال الفتره الاخيره اللي انا مريت بيها
وعشان الفايده تعم الجميع
قلت في نفسي لازم ابلغ كل اللي اعرفه وكل اللي بحبهم انهم يقتنوا هذا الكتاب
بجد مش هتندم ابدا انك قريته او ضيعت فيه لحظات من وقتك
انا بتمني الجميع يشتروه
واللي مش هيعرف يوصله
انا دورت ع النت ولقيته الحمد لله
ان شاء الله هيعجبكم وهتستفادوا منه
وابقوا ادعولي

الأربعاء، 23 ديسمبر، 2009

شكرا


اولا السلام عليكم اخواني واخواتي
ثانيا
انا بقدم كل شكري لكل اصدقائي اللي
قدموا واجب العزاء ليا في وفاة جدتي الحبيبه
سواء كان علي المدونة او علي التليفون
وجعل الله ايامكم كلها خاليه من الاحزان
وفي الجنة نلتقي ان شاء الله
انا كويس الحمد لله وحالتي المعنويه مستقره
بعض الحزن لكنه ليس حزن مطغي
يعطلني عن استكمال حياتي
لكم جميعا اسمي مشاعر الحب
واسال الله ان يجعل دعواتكم مستجابه
وان يسكنها فسيح جناته
اللهم امين

الجمعة، 18 ديسمبر، 2009

انا لله وانا اليه راجعون



لم اكن اعلم اني عندما رايتها امس وانا استعد للسفر
في الفجر ان هذه اخر نظراتي اليها
تلقيت نبأ وفاتها في المساء فارتجف قلبي
واقشعر بدني وانصبت الدموع تنهمر من عيني
حينها صمم الجميع ان اذهب لحضور الجنازة
ماتت جدتي الحانيه الطيبه
التي مازلت اتذكر بسمتها وهي تفتح ذراعيها وهي تحتضني
كلما قدمت في اجازة
ماتت دون ان تؤذي احدا او يتاذي منها احد
رحمك الله يا جدتي
اللهم انك تعلم اني ليس لي سوي دعائي ودموعي
التي تنهمر مني الان
اللهم ارحمها وسامحها واعتق رقبتها من النار
اللهم اجعل قبرها روضة من رياض الجنة
اللهم انسها في وحشتها
وبلغها مني السلام
وبلغها باني ساستغفر لها مادام لساني ينطق
وسادعوا لها مادام بي رمق من حياه
فراقك صعب
لكن اطمني فعلامات رضا الله عنك قد وضحت
فقد مت في ليلة جمعه
وفي ليلة مباركة ليلة راس السنه وفي شهر مبارك
شهر الله المحرم
والله يا جدتي
ان العين لتدمع
وان القلب ليحزن
واني لفراقك لمحزون
ولن اقول الا ما يرضي ربي
انا لله وانا اليه راجعون

الثلاثاء، 15 ديسمبر، 2009

والله العظيم مش انا



اولا ازيكم كلكم
عايز اقول لكل اللي سالوا عليا انا بخير الحمد لله
وكل شىء تمام
وانا اللي كنت غايب  بقصد
كنت حابب ابعد شويه
يعني تغيير جو ممكن
او الهروب من الجو احتمال
وملقتش مكان اكون متواجد فيه وانا بالي خالي
مش خالي اخو مامتي هههههههه ( رخم اوي )
غير اللي المكان اللي انتوا عارفينه
وعدي يوم ورا يوم
وانا مستمتع بجد
عايش مع بشر من اصناف وطباع شتي
الطيب والشرير والمؤدب وقليل الادب
كله كله
بس مدونتي والناس واللي فيها مغابوش بجد عني
وحنيني ليهم كان كل يوم بيزيد
وكان قدامي اختيار من اتنين
يا اما اروح البيت علشان اشوفهم واطمن عليهم
يا اما استني هناك واتصرف
ففضلت استني هناك
بس اتصرف ازاي
لغاية ما صدفة لقيت واحد زميلي معاه موبيل فيه نت
( بس اوعوا تقولوا لحد علشان ميتاخدش منه )
المهم
جيت طالب منه انه يدخل علي المدونة
وقد كان
وشوفت شىء مستفز بجد
حاجه تخلي الواحد يجيله شعور بالكيد والغيظ
واحد مريض نفسيا مقدرش اقول عليه غير كدا
دخل الشات بوكس وكتب كلام باسمي
كاني انا اللي بقوله
وبدا يشتم الناس بقلة ذوق
انا مش عارف ليه فيه ناس كدا
ليه فيه حد جبان كدا
مهو لو هو فيه ذرة شجاعه ومسؤليه مكنش عمل كدا
طيب هيستفاد ايه
اكيد الناس لما تقرا كلامه مش هتصدق انه انا
خاصة الناس اللي تعرفني كويس
والحمد لله
هم اتصلوا بيا وقالولي ان فيه حد بيتكلم باسمي
يعني اللعيه اللي بيلعبها بانت
انا بقوله عيب كدا
ولو انت زعلان مني ف حاجه قولي
قولي قدام الناس دي كلها
ولو انا غلطان هعتذرلك قدامهم بردو
لاني مش جبان زيك
وعلي فكره
انا جيت النهارده مخصوص علشان اشوف الحكاية دي
وكنت ناوي اشيل الشات بوكس خالص
واعمل اشراف ع التعليقات كمان
بس لقيت اني كدا هحط نفسي في مواجة عيال
اطفال يعني
ورجعت عن قراري دا
عشان كدا بقولك
اعمل كل اللي انت عاوزه
واذا خاطبك السفيه فلا تجبه
فخير من اجابته السكوت





الثلاثاء، 1 ديسمبر، 2009

لازم اتكلم



مش ذنب الانسان انه يلاقي نفسه بيحب حد
ويوصل حبه له انه يتعلق بيه لدرجة انه مش ممكن يتخيل ابدا حياته من غيره
ويفضل يبني احلام واحلام وكل حلم يجره للتاني
ويعيش اسعد ايام عمره
لكن ميعرفش ان القدر مستنيه وان فيه حاجات كتير مكشره انيابها
ومستعده انها تقتل احلامه دي وتموت اي لحظة سعاده كان بيعيشها
ويقف الانسان دا عاجز بمعني الكلمة
يبكي.... وهيعمل ايه البكاء؟
يتحدي حياته؟.........يتحدي القدر؟
مين عنده استطاعة انه يتحدي القدر؟
ويعيش متخبط
مش عارف يعمل ايه؟
يعمل ايه وكل حاجه بتضيع منه؟
يبقي مفيش غير الاسف
يمكن دي الكلمة الوحيده اللي ممكن يقولها
لانه ضعيف
لانه عاجز
لانه ميستهلش حتي ان حد كان يهتم بيه
مش ممكن يكون انسان
مش ممكن يكون جواه احساس
لانه معرفش يحافظ علي اجمل حاجه في حياته
الدموع اللي نازله دي عمرها ما هتغفر اللي عمله
بقي كابوس
ومش عايز يفوق منه
لازم يرحل دلوقتي
لازم ميظهرش في حياة اي حد تاني
زي المخدر بالظبط
لازم ينسحب من الجسم بهدوء
رغم الالم اللي هيسيبه
رغم العذاب اللي هيعيش بيه
بس لازم ينتهي من حياته
************
إذا ارت شيئا بشده فأطلق سراحه
فإن عاد اليك فهو لك
وإلا
فهو لم يكن لك من البدايه

الخميس، 26 نوفمبر، 2009

طلقات سريعه

كل سنه وانتم طيبين
وبخير وبصحه يارب
وعيد سعيد علي كل المسلمين
ويارب يكون العيد دا فرصه
للتقارب اكتر ومزيد من التسامح



************
طبعا كل واحد اكيد هيقضي اول يوم العيد
وسط اهله واحبابه
اكيد بيكون يوم جميل خاصة
لما يكون يوم زي دا
انا بقي هقضي اول يوم هناك في المعسكر
حظي كدا
بس ان شاء الله من تاني يوم هاجي علشان احتفل
بطريقتي الخاصه
مع اللحمه طبعا

**************
ياتري مين اول حد هيقولي كل سنه وانت طيب يوم العيد
انا مستنيه من دلوقتي
اما بقي مين اول واحد هقوله كل سنه وانت طيب
فمحجوووووووووز من بدري
بس يارب يكون صاحي ساعتها

****************


الحمد لله الناس ابتدت تهدي شوية
وموجة السب واللعن والقذف ابتدت تخف
بعد ماتش الكورة الشنيع بين مصر والجزائر
اللي المفروض اتنين اخوات
اتحولت الرياضه لشىء تاني خالص
بلطجه وسفاله وقلة ادب من الاتنين
هنا وهناك
النفوس جواها كتير
والماتش دا بين ان في حاجات كتير اوي مدفونه
ياريت كل واحد يراجع نفسه
الف مبروك للجزائر المونديال
وان شاء الله مصر تحاول مرة تانيه علي 2080 كدا
وللجماهير من الجانبين كل تحيه وتقدير
علي كمية قلة الادب اللي فيهم

*********


ديااااااااااااااااااااااااالا
دموع الورد
فاكرنها؟
راحت فين ياتري؟
بجد نفسي اعرف
دي كانت زي الفراشه ما شاء الله
مفيش حد بيكتب موضوع الا وتروحله
اختفت مرة واحده
بعد  اخر موضوع كتبته من 3 شهور
( مش انا اشتغلت)
ياتري هي فين
ربنا يطمنا عليها
ياريت يا جماعه اي حد يعرفها
او قريب منها
او يعرف اي حاجه عنها يطمنا
ويارب تكون غيبتها دي خير
**********

متاكلوش لحمه كتير بقي
وعيد سعيد عليكم
وربنا يهدي الجميع
والسلام ختام

الاثنين، 23 نوفمبر، 2009

لمسه



انقضي سواد الليل , وبدأ نهار جديد في الخروج الي الدنيا
بينما يغط في نوم عميق لم ينم مثله من قبل
وبينما هو على هذه الحال, أحس بشىء يلمس خده
ملمس يعرفه جيدا . طالما استمتع به ,
إنها أصابعها الناعمه التي نزلت عليه كأنها قطعة
من ريش النعام الحريري
استيقظ يا حبيبي , قالتها بكل حنو وحب لهذا المخلوق السارح في نومه
اقتربت برفق لترتب بعض الشعر الثائر علي جبينه
 إذ بدأ يفتح عنينه .. يا الهي كم احمدك ياربي
اول ما أبدأ به نهاري ان أرى بريق تلك العينين الممتلئتين بكل هذا الحنين
قالها وهو ينهض من سريره آخذا بكفها يضعه علي فمه ويقبله كالطفل الصغير
لو اردت ان أحمد الله كل عمري على هديته لي لم أستطع ان أوفيه حقه
لذاك سأعده ان أحتفظ بهديته طول عمري جميله حانيه مثلما أهداها لي
تركته في نشوته وذهبت لتجهز فطوره وفمها ممتلىء بابتسامة صافية
افضت بريقا وسحرا آخر علي تلك العينين المخلوقتين من اللؤلؤ
بينما هو يجلس امام طفله الصغير السارح في النوم ايضا مثل أبيه
ياااااااااااه سبحانك يا الهي
ماهذا الجمال الملائكي , إنني لم اخطىء حين أسميته يوسف
طبع قبلة حانية علي جبين طفله الصغير النائم
اعتني بامك حتي أعود , ولا تتعبها
امازلت هناك ؟ هيا ستتاخر
اممممممم  لا توقظ الولد سيعيقني عن استكمال عملي
ابتسم ابتسامه هادئه
واستكمل ما تبقي من ملابسه
هيا حبيبتي اربطي رباط العنق
تعال ,
لما تنظر هكذا لي؟
لا أستطيع ان اقف امام هاتين العينين ولا انظر اليها
امسك بيدها
ثم ناولها قبلة بين حاجبيها
سأهاتفك كل دقيقة
فأنا ما عدت أقدر علي فراقك لحظه يا ام يوسف
ولا انا يا حبيبي
سلم كل منهما علي الاخر
خرج من البيت ومازالت لمسة يدها علي يده
وكلما شده الحنين لها ينظر الي يده التي كانت معها
ثم يقبلها
ويكمل ما تبقي من عمله

السبت، 14 نوفمبر، 2009

تاج جديد

السلام عليكم
بجد وحشتوني كلكم والله
دا التاج بتاع دموع القمر
اديني هجاوب عليه
بس يارب اعرف
يلا بينا

انت مين بقى؟
انا........
مهو كل حاجه موجوده في ملف التعريف
بس ممكن هنا اقول
انا واحد نفسه يكون زي ما هو عايز
مش زي ما غيري عايزني
اسمي ابراهيم
وناس كتير اوي بيقولولي يا هيما



عندك كام سنه؟
انا من مواليد 

1987/8/11
يعني بالظبط كدا عندي
22y , 3m , 3d

هل انت متزوج ؟ وهل عندك اولاد؟


لسه والله 
ربنا يقرب البعيد
واكيد يعني مفيش ولاد
دراستك ايه؟
بكالوريوس تربيه 2008
قسم طبيعه وكيمياء


كم طولك...وما لونك
...
اممممممم
انا قصير اوي
طولي 169
ولوني زي ما انتو شايفين كدا
بس دا كان قبل الجيش
هههههههه

هل تمارس عملا بشهادتك ام عمل حر وماهو
اه الحمد لله
كنت شغال في نفس مجال دراستي
مدرس

ماهى مدة عملك اليوميه

والله الشغل كان معظم فترات اليوم
بس طبعا كان فيه بردو فترات راحه كتير


ماذا تفعل بوقت فراغك
مفيش غير النت طبعا
بقضي فيه معظم فراغي
وساعات بقي بخرج
اروح لاصاحبي
او ازور قرايبي كدا يعني

هل لديك هوايات....وهل تمارسها

كنت بلعب كورة ......وبطلت
وكنت بكتب شعر........بس مكسل اوي بقالي فتره
 بحب القراءه جدا
بس اليومين دول لما بكون فاضي
بعلم نفسي بنفسي الفوتوشوب
وبقعد بقي اصمم


هل تشعر برضا ربنا عنك ؟
مفيش حد يقدر يستغني عن رضا ربنا
بس اكيد في اوقات بحس اني قريب من ربنا اوي
واوقات تانيه ببقي بعيد عنه

هل تحب؟...ومن بقلبك الان؟



طبعا اكيد بحب
واكيد اي انسان طبيعي لازم يكون بيحب
اما مين جوا قلبي 
فبلاش بقي
علشان منحرجش الناس
ههههههههههه



لو لم تجد من تحب ....فماذا ستفعل ؟؟
لو ملقتش اللي احبه
هدور علي اللي بيحبني
لاني بالتاكيد هحبه


عندما تكون فى موقف اتخاذ القرار..تخالف الجماعه.. ام تشرك معك الاخرين ؟
بالتاكيد انا بيكون ليا راي شخصي
لكن لو كل الناس اتفقت علي راي
فانا لازم اكون معاهم
حتي لو رايهم غلط من وجهة نظري
دائما الاجتماع علي الخطأ صواب



هل تتعامل بواقعيه؟
غالبا
بس ساعات بسرح بخيالي بردو
لكن مش اوي
علشان مفوقش علي كاوبس
ماهو الشيء الذى فعلته وندمت عليه طول عمرك ؟
ندمان اني مرة حبيت
وكنت اعمي


هل تصارح غيرك بالحقيقه ؟ ام ام تقول له مايريد سماعه؟

انا مش بقول غير الحقيقه دايما
بس بردو براعي شعور اللي قدامي
لكن مش بضحك عليه


صف انسان يمكن ان تحبه عمرك كله
انسانه بقي
تكون هاديه جدا
صوتها واطي اوي
بتحبني ومستعده انها تعمل اي حاجه علشاني
مستعده انها تتخلي عن كل الناس
وميكونش ليها غيري
اناني انا صح؟




متى يقسوقلبك ؟
ساعات قلبي بيقسي
لما بلاقي اللي معايا مش مديني نفس الاهتمام
اللي انا مديهوله


ومتى يقسو لسانك؟
اممممممممم
بجد مش بعرف اضايق حد بكلامي
بس ممكن اعمل كدا
مع بعض الناس
علشان مش بتيجي غير بكدا


من هو اول من قلت له احبك؟
هههههههههه
بلاش 
ياااااااااااااااه
ربنا يديك طوله العمر


هل يمكن ان تحب احد من المدونين؟
وليه لا
وهم المدونين دول مش ناس بردو
احنا بنبحث عن اشخاص 
وميهمش يكونوا فين او هنقابلهم فين
المهم اننا نحس فعلا اننا بنحبهم



وهل يمكن ان يكون شريك حياتك؟

امال هحبها ليه
يومين وبتاع
طبعا اكيد تنفع شريكة حياتي



ماذا تعنى لك المرأة او الرجل؟
المرأه عندي هي
الحب
البراءه
الصدر الحنون
الدفء
هي كل شىء جميل



فى زمن البحث عن الماده ..عن ماذا تبحث انت ؟

ببحث عن كل اسباب النجاح
وعن كل اسباب السعاده
وان كانت الماده جزء منها

متى تعرف انك تحب ؟
لما اكون مش عايزه يبعد عني لحظه
لما اكون مستعد اني اعمل اي حاجه علشانه
لما احس انه بيكملني
واننا مع بعض دايما لينا نفس الراي
ونفس الاتجاه ومفيش تناقض
لما ازعل علشانه واتعب علشانه
واهم حاجه
لما اكون وانا معاه مش شايف حد غيره



ماهى الشخصيه التى اثرت بحياتك ؟
استاذ محمود
استاذي ومعلمي
دا مثلي الاعلي
في كل حاجه
انا كتبت بوست مخصوص علشانه
ربنا  يخليه ليا





هل يوجد من تراه سعيدا فى الدنيا ولماذا ؟

طبعا اكيد فيه ناس كتير
وبشوفهم في كل مكان
سياره وسائق ووقت متاح ....تذهب الى اين ؟ ولمن ؟ بالترتيب


هروح القاهره
علشان بحبها اوي اوي
وبحس وانا فيها باحساس حلو بجد
بعد كدا ممكن اروح مدن القناه
نفسي ازورهم
ماهى درجة صراحتك ؟
كبيرة والحمد لله 
بس صراحه بدون تجريح
وماهى المواقف التى يمكن ان تكذب فيها ؟


مفيش حد مثالي
ولا فيه حد خالي من العيوب
انا كدبت كذا مرة وانا في الجيش
اصل دا شىء متعارف عليه هناك
زي مثلا
ممكن تكدب علشان تنزل اجازة
او تقول انك تعبان علشان تهرب من الشغل 
كدا يعني
هل يتغير الحب بعد الزواج؟
بالتاكيد ممكن يتغير
والدليل حالات الطلاق الكتيره الي بتحصل بين ناس كانو بيحبوا بعض
قبل الجواز


فيما تفكر الان ؟
بفكر في اللي النت بايظ عنده
ومش عارف اكلمه خالص دا
زهقني


لو لم تعيش بمدينتك؟؟؟فاى مدينه اخرى تفضلها


هعيش في اسكندريه
علشان هي قريبه مني اوي
وعلشان ليها حب خاص عندي
من اول من ياتى ببالك لتحكى له اسرارك؟
انا
بحكي ليا انا كل اسراري

من هو الد اعدائك؟
ماليش اعداء الحمد لله

من هو صديقك 
كل حد محترم

لو الدنيا كلها زيك....لمن تقول هذه العباره ؟
اقولها لدعااااااااااااء


ماذا تكره فى الحياه ؟
مكرهتش في حياتي قد الوساطه
واعتقد دي كفايه


ماذا تحب ؟
بحب الخير لكل الناس
وان مفيش حد يبقي زعلان او حزين او مهموم او مجروح

كيف تواجه مايضايقك
وماذا تفعل عند المفاجآت

لما بضايق بشوف حد اتكلم معاه
او بخرج اتمشي 
او بروح لاصحابي
ولما حد بيفاجاني بحاجه
بقعد لحظات كدا استوعب
وبعدين بقول قراري او رايي في المفاجاه دي

 
لو معاك فلوس اكثر مما تتخيل...فماذا ستفعل بها
قولتلكم مفيش حد مثالي
اكيد هظبط حياتي
ومش انا بس
واهلي كلهم كمان
الاقربون اولي بالمعروف
ولو فيه حاجه زادت
هديهالكم
ههههههههه



هل الفقر يصنع حبا؟؟
معتقدش
وسيبكم من الافلام الهندي بتاعة شاروخان
الفقر بيقتل الحب
وبيكون اكبر عقبه قدام اي ارتباط



وماذا لو وجد الحب فى زمن الفقر المادى؟

الخبز ياتي قبل الحب مش احيانا 
دائما

ماهى اقسى صدمه تعرضت لها حتى وقتنا هذا
ربنا ما يجيب صدمات
هي حاجات بسيطه
بس بيتهيالي انها بتبقي صدمات
لكن في الاخر بيتضح ان اختيار ربنا ما بعده اختيار


كان رد فعلك
في الاول بزعل وبضايق
لكن بيتضح لي انها كان لازم تحصل
سبحان الله


هل تعلمت منها شىء
تعلمت 
وعسي ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم
وعسي ان تحبوا شيئا وهو شر لكم


هل انت على استعداد لتلقى صدمات اخرى؟؟
ابعد عن اهلي
وعن حبايبي
وعن بلدي
وعن اي حاجه تهمني
وبعدين ممكن اتقبل اي صدمه


كيف ترد على من لاتصدقه
ولا كانه بيتكلم 
ولا بديه اهتمام
وهو بيعرف كدا من طريقتي
اذا احببت انسان ما ...هل تصرح له بحبك ؟
اها
هقوله
بس ممكن مقدرش
اخاف من ردة فعله

ماذا ا تفعل لو لم يتجاوب معك؟
احساس صعب
بس لازم ااقلم نفسي علي اي وضع

هل تؤمن بالمثل القائل:انا احب فانا اعيش

طبعا
الحب حياه
بجد الحب حياه



ماهى القضايا التى تشغل بالك؟

اهم حاجه والله شاغلاني
موضوع الجواز
مش ليا بس
لكل الشباب والبنات
نفسي كلهم يتجوزوا
بفرح اوي لما اسمع عن حد بيتجوز
الجواز طهاره وعفاف وستر
ربنا يوفق الجميع ليه يارب




هل تستطيع تحقيق كل احلامك

اكيد طبعا لا 
لان فيه احلام بتبقي مستحيله
علشان كدا اسمها احلام



هل تمتلك طموحا...وماهو؟
طموحاتي كتيره اوي
اني ارتبط باللي بحبه
اني اكون انسان نافع لمجتمعه ولدينه ولنفسه




كيف ستحقق طموحك...ام سيبقى حلما فقط!!!!!!!!!!
الحمد لله كل مقومات الطموح موجوده
وبدات فيها
وربنا معايا



ماهى علاقتك بالدنيا
انسان عايش فيها



علاقتك بالموت
مستنيه بس خايف منه اوي


لو لك اختيار زمن تعيش به....فماهوذلك الزمن ؟ ولماذا ؟  
.اكيد زمن الرسول صلي الله عليه وسلم والصحابه الكرام
خير القرون قرني ثم الذين يلونهم

هل يمكن ان ارا ك وانت غائب؟؟؟؟؟؟؟ 
زي ما انت شايفني دلوقتي
اكيد هتشوفني وانا مش موجود



ماذا ترى فى نفسك مميزا عن الاخرين؟
مقدرش اجاوب ع السؤال دا
هسال حد
وابقي اقولكم


من اذا اقترب منك ...هربت منه بعيدا؟
التدخين



من تقول له : قرب منى قرب ...ياقلبى يا متغرب
هههههههههه
هو عارف نفسه كويس



ماذا تريد ان تقوم به قبل ان تموت
احقق كل اللي نفسي فيه
اموت وربنا راضي عني
بس