Pages

الأحد، 1 مايو 2011

بلد بتاعة تكاتك صحيح





من زمان اوي ( مش اوي يعني ) وانا صغير
كانت فيه حكاية مضحكة منتشرة في بلدنا كل واحد
بيحكيها للتاني وهو بيعتبرها انها نادرة من النوادر
لانها كانت غريبة الحدوث في مثل ذاك الوقت بين الناس
الناس اللي كان كل واحد فيهم عارف فين حدوده وفين اخره
ومكنش ابدا حد يتجرأ يعدي الحدود دي اللي كانت كأنها اعراف
وقوانين وتقاليد بين الناس
تعالوا نشوف الحكاية ونشوف الحال اتغير ازاي دلوقتي
اكتر من مليون درجة
القصة وما فيها ان شاب من نواحينا كدا شاف بنت
الله اعلم فين ودخلت دماغه وروح بقي البيت ونام علي ضهره
وقعد يفكر فيها وانها فتاة الاحلام اللي بيدور عليها
البنت دي كانت بتدرس في الجامعة في الوقت اللي كانت
نسبة البنات الجامعيات مش كتير تكاد تكون محدودة جدا
بسبب امكانيات وظروفهم وخوفهم علي خروج البنات لاماكن بعيده
وعيلة البنت كانت عيلة مثقفة ومرموقة اجتماعيا 
اما اخينا فكان تقريبا معاه دبلوم الله اعلم او مكملش تعليمه بس معاه فلوس
عمل ايه بقي علشان ميفكرش كتير ؟ قام بعت الست والدته لبيت البنت
تخطبهاله وراحت الام قعدت مع والد البنت
وقالتله انها عايزة تطلب ايد بنته المصونة لابنها
رد الراجل وسأل السؤال المعتاد : وابنك ياست معاه ايه ؟ او بيشتغل ايه؟
ردت الست وقالت : ابني ياخويا باشمهندس نجار قد الدنيا
وبيتنا اكبر من موقف الاتوبيسات
ضحك الراجل وقالها : ياست انتي جيتي غلط انا معنديش بنات للجواز
وانتهت الحكاية علي كدا بس بقت زي ما قلتلكم حادثة ونادرة يتندر بيها
الناس حتي وقت قريب
ايام ماكان عادل باشا امام بيقول : بلد بتاعة شهادات صحيح
يمكن دلوقتي الحكاية دي بقت ولا حاجة ولو حد سمع عنها الايام دي
هيقول طب وايه يعني ايه الغريب في كدا؟
ايام ما حصلت القصة دي كان الشرط بتاع التوافق العلمي والمادي
شرط اساسي للجواز واستحالة تعرف ان فيه بنت متعلمة حتي لو تعليم متوسط
تتجوز واحد اقل منها ابدا
عارفين ليه ؟
علشان الناس كان عندهم عزة نفس .. كانت بناتهم مش للبيع
مهما كان الشخص او عيلته او فلوسه
الايام دي بقت حاجه تقرف
الناس مش عارف حصل ايه فيها وفي عقليتها
المادة سيطرت علي كل حاجه
وبقي عادي جدا تسمع ان واحدة متعلمة دكتورة. مهندسة. مدرسة
اي حاجه تتجوز واحد مبيعرفش يفك الخط اساسا
الله يرحم ايام زمان
شوفوا دلوقتي نسبة التفكك الاسري والخيانات الزوجية بقت قد ايه؟
شوفوا نسبة الطلاق وصلت بينا لفين؟
لما بتاع التوكتوك بقي يتجوز المهندسه
وابن الجزار يتجوز الصيدلانيه علشان يفتحلها صيديله بفلوسه
ويقعدها في البيت ويقعد هو في الصيديله
وهي تبقي مرات المعلم وهو يبقي الدكتور
علي رأي الجربوع اللي بيقول:
راحت عليكي يادنيا وراح زمن الشهادات

***********



في التدوينة القادمة ان شاء الله
حصريا ولاول مرة علي اي مدونة او موقع
او منتدي اوحتي قناة تلفزيونية
سأقوم بنشر قسم الولاء الجديد
لرئيس الجمهورية القادم
انتظرونا

هناك 6 تعليقات:

sony2000 يقول...

ياريتها جت علتكاتك

دا شرااااااااااااب:(

كريمة سندي يقول...

حكاية جميلة تقبل مروري

غير معرف يقول...

عمر ما الشهاده كانت مقياس برضو ..

بس المشكله ان الشخص بيتقاس بفلوسه مش بشخصيته حاليا :)

تحياتي

أم يقول...

والله راح زمن الشهادات بجد الله يسلمك

غير معرف يقول...

ثقافة الهزيمة .. العتبة الخضراء‏

و تقول الحكومة المصرية التعيسة أنها تسعى لبناء أربع محطات نووية بحلول عام 2025، على أن يبدأ تشغيل أولاها في 2019 ، وأن يضيف البرنامج النووي الجديد ما يصل إلى 4000 ميجاوات !!! علما بأن تكاليف بناء 4 مفاعلات نووية حوالى 20 مليار دولار.

و نشرت جريدة المصرى اليوم فى 20 سبتمبر 2010 تصريح د.حسن يونس وزير الكهرباء و الطاقة جاء فيه سيتم إيفاد 67 مهندساً مصريا إلى كل من الولايات المتحدة، وروسيا، وفرنسا، وكوريا الجنوبية، للتدريب على التكنولوجيا النووية. وبالفعل هذا مفيد لأرسال الأصدقاء و المعارف فى رحلة مدفوعة الأجر على حساب الشعب المصرى الفقير. ..تكلفة مفاعل نووى جديد يبلغ 5.52 مليار إيرو ، و 300 من مراوح توليد طاقة الرياح تنتج ما يعادل مفاعل نووى و تتكلف 900 مليون إيرو فقط!!!

باقى المقال ضمن مقالات ثقافة الهزيمة بالرابط التالى www.ouregypt.us

Unknown يقول...

نايس توبيك يا هيما

والله انا اعرف وحده

اتجوزة واحد بردو بيع

وشره بس م عشان متعلمه

ولا حاجه لا عشان العريس

فك الكيس ودفع وطلع راجل

فييس واهلها كانو ناس بيس

وادوها للعريس هههههههه

المهم يارب تكون بخير

وانا كويسه متقلقش عليا

انا بس موبيلى بايظ ومش

معايه فون غيره هصلحه قريبا

ان شاء الله